NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-07-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-07-04
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2014-06-22, 21:50
Hej, det här är fortsättningen på en diskussion som började i tråden för Husby-Oppunda här om dagen.  
 
Utgångspunkten är Brita Nilsdotter som föds i Dymmelsta, Husby-Oppunda den 29/9 1737. Eller ja, hennes mor egentligen. Brita nilsdotters mor heter Brita Larsdotter och förefaller ha fötts i Öja den 2/11 1713. Hon gifter sig runt 1734 med en Nils Persson som dör ca 1744 (i Dymmelsta, Husby-Oppunda) varefter hon gifter om sig med Nils Olofsson, född ca 1719. 1762 flyttar hon och familjen från Husby-Oppunda till Öja, Flen och där dör hon den 19/10 1776.
 
Jag skrev förefaller för det är en sak som stör mig men jag kommer det till om en stund.  
 
Allt pekar på att Brita Larsdotter är dotter till den Kerstin Nilsdotter som föds och dör i Öja (1694-1760). Kerstin får i sitt äktenskap med Anders Eriksson (född 1681) barnen Erik 1720, Kerstin 1722 och Fredrik 1727.  
 
När Brita Larsdotters (i Dymmelsta) dotter Ingrid föds i Husby-Oppunda 9/3 1740 är drängen Erik från Flen och pigan Kerstin Andersdotter från Flen dopvittnen. När sonen (i andra äktenskapet) Lars föds den 21/1 1750 är Fredrik från Öja i Flen dopvittne.  
 
När Erik Anderssons (f. i Öja 1720) första barn föds i Öja den 30/1 1749 är Nils Olofsson i Dymmelsta i Husby-Oppunda dopvittne. När sonen Fredrik föds den 6/10 1752 är hustru Brita Larsdotter i Dymmelsta, Husby-Oppunda detsamma. När Fredrik Anderssons (f. 1727) dotter Greta föds i Öja den 25/3 1764 är Nils Olofsson i Öja dopvittne (som ju då nyss har flyttat dit).  
 
Allt tyder således på att Brita Larsdotter i Dymmelsta/Öja är halvsyskon med Erik och Fredrik Andersson i Öja. Modern bör då således vara Kerstin Nilsdotter i Öja. Kerstin står som änka när hon är dopvittne 1719 (Flen C:1 Bild 45/Sida 42) så hon har varit gift tidigare. Det som stör mig är dock att när Brita Larsdotter föds i Öja den 2/11 1713 så står det att föräldrarna heter Lars Jönsson och Kerstin Eriksdotter.  
 
Eriksdotter alltså, inte Nilsdotter. I hfl finns dessutom en gård i Öja där det bor en Erik som har en måg som heter Lars som sedan efterträds av en måg Anders.  
 
Är det bara en felskrivning av moderns namn i dopnotisen för Brita 1713 eller hur ligger det till? Allt tyder ju som sagt på att Brita är halvsyskon med Erik, Kerstin och Fredrik men jag kanske har missat något? Om det är en felskrivning, vem är i så fall fadern Lars Jönsson? Är han son till Jöns Svensson i Öja?
 
/Martin
 
PS. Om Kerstin Nilsdotter faktiskt är Britas Larsdotters mor så innebär det att jag har hittat ytterligare en väg i släktträdet till Kerstins farfar Erik Jonsson i Öja. Min ana Per Eriksson i Näsby, Blacksta (1664-1737) är med stor sannolikhet son till sagda Erik Jonsson.