NULL Skriv ut sidan - Flen

Anbytarforum

Titel: Flen
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2016-01-29, 22:53
Hej Torbjörn!
 
Enligt mtl flyttar Anders in till Öja från Apaltorp, Husby-Oppunda. Och tittar man där så framgår det att han är son till den Erik Persson som bor där. Ett av dopvittnena till Anders och Kerstins barn är bagaren Fredrik Björk i Stockholm. Med hjälp av Camilla Eriksson så fick jag fram en bouppteckning efter hattmakaren Karl Björk i Stockholm (död 1726). Enligt den efterlämnar Karl sina föräldrar i Husby, Södermanland, trädgårdsmästaren Erik Björk och hans hustru Anna. Det ser alltså ut som en brödraskara framträder. Och mycket riktigt. Tittar man i födelseboken för Husby-Oppunda så hittar man alla tre bröderna. Anders (dp) 10/1 1682, Fredrik (dp) 8/1 1685 och Karl (dp) 15/3 1689. Fadern noteras som trädgårdsmästare vid Torp men bor i Lilla Björka. Trädgårdsmästaren i Lilla Björka bör alltså vara den Erik Person som bor i Apaltorp på 1720-talet, åtminstone så sent som 1726 när sonen Karl dör i Stockholm.  
 
Angående uttrycket syskonbarn så är det inte min tolkning att det är samma som kusin, det är Svenska Akademiens ordboks förklaring. För 1600- och 1700-talssvensken betydde syskonbarn kusin helt enkelt. Att Lars och Anders är kusiner förklarar att personer som jag i huvudsak sett som släktingar till Lars Jönsson är dopvittnen även till Kerstin och Anders barn.  
 
Var ser du något som kan tolkas som en far till Anders i Flens husförhörslängd?
 
/Martin