NULL Skriv ut sidan - Flen

Anbytarforum

Titel: Flen
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2015-04-10, 13:02
Det var ett mycket intressant spår Peter! Tack för det! Erik Svenssons Erik, min ana, är enligt åldersuppgift i dödboken född just 1735 så det vore ju väldigt oturligt om han ska vara född i Bettna just då. Jag ska se om mtl kan ge något.
Spåret till Hvalsta i Sköldinge kallnade nog emellertid just. När Brita Svensdotter, född i Hvalsta 1711, får dottern Brita där 1735, tillsammans med Karl Svensson från Sjögetorp, Sköldinge, är en Erik Svensson i Stensnäs, Lerbo dopvittne. Denne Erik Svensson är måg i Stensnäs och gift med Ingeborg Jonsdotter där. När de i början av 1734 får dottern Brita i Stensnäs är drängen Jöns Svensson i Hvalsta (f där 1708) dopvittne. Det tyckte jag tyder på att Erik Svensson f i Stavåsen, Flen år 1700, men uppvuxen i Hvalsta, Sköldinge, är den som återfinns i Stensnäs, Lerbo i mitten av 1730-talet. Jag har visserligen inga åldersuppgifter på denne Erik Svensson men om man kombinerar dopvittnesrelationerna till Hvalsta med avsaknaden av dopvittnen från Hvalsta till Erik Svenssons barn i Lilla Mellösa så får jag nog konstatera att jag är tillbaka på ruta ett i det här avseendet.
/Martin