NULL Skriv ut sidan - Flen

Anbytarforum

Titel: Flen
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2015-04-10, 08:22
Hej igen,
 
Nu tror jag att jag kan ha hittat sockenskomakare Erik Svenssons (170(2)-1765) bakgrund. När Erik Svensson 1733 bor i Davidsnäs, L Mellösa med hustrun Brita Olofsdotter framgår att han flyttade in till L Mellösa från Sköldinge 1721. Han noteras då vara 33 år gammal (när han dör i Herrgölet, L Mellösa 1765 noteras han vara 63 år gammal).  
 
I Sköldinge hittade jag ingen lämplig födelse (han är född ca 1700-02 enligt olika uppgifter i hfl) men jag noterade att en Sven Eriksson med familj flyttade in till Hvalsta 1701. Han får flera barn där (1703, 1705, 1708 och 1711) och av dopvittnena att döma så kom familjen från Flen. Så jag tittade i fb i Flen.  
 
Den 9/10 1700 föddes Sven Erikssons och Anna Jönsdotters son Erik i Stavåsen. Denne Erik finns 1716 noterad i hfl i Sköldinge men inte senare. Det kan således mycket väl vara han som flyttar till Sörby, L Mellösa 1721. Jag har inte hittat någon annan lämplig Erik Svensson född i Flen, Sköldinge eller Floda vid den här tiden.  
 
Erik Svensson och Brita Olofsdotter skulle i så fall båda ha sina rötter i Flen (Stavåsen respektive Åtorp) vilket kanske kan förklara flyttarna över sockengränserna.  
 
/Martin