NULL Skriv ut sidan - Flen

Anbytarforum

Titel: Flen
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2015-04-08, 10:21
Jag kom just på att jag kanske borde komplettera mitt senaste inlägg. Jag har nämligen, från Sven Wallerstedt, fått information om att Per Nilssons hustru Kerstin Jönsdotter är syster till Karin Jönsdotter i Näsby, Blacksta. Båda bör således vara döttrar till Jöns Andersson i Näsby.
 
Men nu, något helt annat. Jag har en ana i Sörby, Lilla Mellösa. Han heter Olof Larsson (166(6)-1740), är gift med Kerstin Andersdotter (167(0)-1744), och kom enligt Mellösa AI:1 bild 9/sida 2 från Flen 1694. Jag har letat i Flens födelsebok för att se om han dyker upp som dopvittne i Flen, för att på så sätt kunna få fram hans bakgrund. Jag har inte hittat honom än men när Pers barn i Brotorp föds den 17/1 1697 är hustru Kerstin i Sörby dopvittne. Visst bör det vara Kerstin Andersdotter i Sörby, Lilla Mellösa? Det finns inget Sörby i Flen så vitt jag vet och prästen i Flen skriver inte alltid ut sockennamn på gårdar i andra socknar.
 
Per i Brotorp heter Olofsson och hans hustru heter Karin Larsdotter, vilket framgår av senare födelsenotiser. Paret är föräldrar till Uppsala Universitets rektor Lars Hydrén (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Hydr%C3%A9n_den_%C3%A4ldre). Kan Olof Larsson i Sörby, Lilla Mellösa och Karin i Brotorp, Flen vara syskon?
 
Har någon forskat på den här familjen? Per Olofsson har enligt födelsenotis i Flen C:1 bild 14/sida 11 en syster Elisabet Olofsdotter i Kulsta, Blacksta och Karin har en bror Lars i Åtorp. Oklart om det är Åtorp i Lilla Mellösa eller Åtorp i Flen som avses.
 
/Martin