NULL Skriv ut sidan - Flen

Anbytarforum

Titel: Flen
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2015-02-21, 12:29
Hej,
 
Jag har gjort en upptäckt som kanske kan intressera fler. Den rör egentligen flera socknar men jag skriver här för enkelhetens skull.
 
Jag har tidigare skrivit om bröderna Lars och Anders Jönsson från Torp, Vadsbro. De gifter in sig i var sin familj i Öja. Min ana Lars gifter sig med Nils Eriksson och Brita Svensdotters dotter Kerstin 1694-1760 och brodern Anders gifter sig med Per Nilsson och Kerstin Jönsdotters dotter Anna 1690-1770. Upptäckten rör den senare familjen.
 
I båda dessa familjer i Öja dyker min ana Karin Jönsdotter i Näsby, Blacksta upp som dopvittne. Den 20/10 1715 föds Anders dotter Kerstin i Öja och den 7/3 1716 föds Lars son Nils. Vid båda dessa dop närvarar alltså Karin från Näsby. Att hon dyker upp i Lars familj är inte så konstigt. Karins make Per Eriksson är med stor sannolikhet bror till Lars svärfar Nils Eriksson i Öja. Men varför är hon även dopvittne hos Anders, i den andra familjen i Öja? Jag tror att det beror på att hon är släkt med Per Nilssons hustru Kerstin Jönsdotter.
 
Per Nilsson flyttar in till Öja i början av 1700-talet. Deras barn är således inte födda i Flen. Dottern Anna är, enligt hfl i Mellösa dit hon flyttar med sonen Anders efter maken Anders Jönssons död (se Mellösa AI:2 bild 85/sida 77), född den 17/12 1690. Annas bror, bokhållaren vid Hälleförs bruk i Lilla Mellösa, Olof Öberg, är enligt Sten von Euler-Chelpin (i boken Släkten Kjersén, utgiven av Geneologiska Föreningen) född ca 1695. Det stämmer bra överens med de barn som Per Nilsson i Näsby, Blacksta får.
 
Den 17 i en månad efter september 1690 döps Per Nilsson i Näsbys dotter Anna (Blacksta LIa:1 bild 97/sida 93) och den 28/4 1695 döps Per Nilssons barn (utan namn) i Näsby (samma bok bild 103/sida 99). Att den finns en hustru Kerstin Jönsdotter i Näsby vid den här tiden framgår när hon är dopvittne till Per Eriksson och Karin Jönsdotter dotter Kerstin den 25/9 1698 (samma bok bild 109/sida 105). Det bör således vara detta par som senare flyttar till Öja.
 
Först trodde jag att Per Nilssons hustru Kerstin Jönsdotter var syster till min ana Karin Jönsdotter i Näsby. Karin är dock född ca 1673 och hennes far Jöns Andersson lever 164(6)-1692 samt gifter sig runt 1670-71 (enligt kyrkoräkenskaperna i samma bok bild 16/sida 12) vilket betyder att han är för ung för att även vara Kerstins far. Per Nilsson förlorar dessutom ett barn i Näsby 1681 (han betalar testamentpengar den 16/11). Kerstin bör därför vara dotter till den Jöns Jonsson som finns i Näsby under den här tiden. Det kan dessutom vara så att Jöns Andersson är son till den Anders Jonsson som också finns där. Om Jöns och Anders Jonsson i Näsby är bröder så är Jöns Andersson och Kerstin Jönsdotter kusiner. Det skulle innebära att Karin Jönsdotter i Näsby, gift mer Per Eriksson från Öja är syssling med Per Nilsson och Kerstin Jönsdotters barn Anna och Olof. Det skulle i så fall kunna förklara att hon även är dopvittne till Anna Persdotters barn i Öja.
 
(Anders och Jöns skulle i sin tur kunna vara bröder till Trump i Näsbys far Lars Jonsson i Näsby, Blacksta men det är nog en diskussion som hör bättre hemma i Blacksta-tråden)
 
Jag hoppas att det inte blev allt för rörigt. Om ni undrar något så ska jag försöka förklara hur jag har tänkt och resonerat.
 
/Martin