NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 januari, 2008
Skrivet av: Maria Larsson skrivet 2008-01-08, 21:10
Hej Ole!
 
Jag tror fortfarande att det kan vara rätt...och vad grundar jag det på? Jo, Du har uppgifter om att Carl August bott hos sin mors bror Jacob Andersson på Ormo och Qvarnbacken hör till Ormo så det verkar vara riktigt. Jacob går ju att följa bra alltifrån hans födelse, som dopvittne till Anna Marias barn (det är ju ofta en närstående släkting) och att han mycket riktigt flyttar till Ormo och senare har en gosse boende hos sig som heter Carl August Benjaminsson. Att han står som dräng kanske inte är så konstigt eftersom han inte är son i huset och dräng kunde man nog vara i ganska unga år. Vad vi skulle behöva leta reda på är om det finns någon in- och utflyttningslängd från Göteborgs Carl Johan till Petri i Malmö och namnet Malmsjö kan han ju ha tagit senare. Har Du någon hänvisning till någon husförhörslängd i Malmö? Det kan ibland hända att födelsedatum i husförhörslängderna inte överensstämmer med födelseboken. Jacobs födelseår stod först som 1821 i hfl men senare är det rättat till 1822 längre fram.  
Nu hittade jag något! I Kungälv B:2 utflyttade 1835 finns hon - 104 Anna Maria Andersdr Tomtebacken född 11/2(?)-1818 Säfve. I Kungälv finns flyttlängder för hela pastoratet.
 
Vad tror Du om detta?
 
Mvh
Maria