NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-11-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-11-29
Skrivet av: Torbjoern Eriksson skrivet 2008-05-21, 22:24
Hej Camilla!
Jag känner till Alfred Johansson och hans broder Karl August och syster Anna. De var kusiner till min farmor, men åtskilligt äldre än hon. Alfred blev med tiden en välbeställd slaktare i Eskilstuna och ägde fastigheten Forshem i
Tunafors. Han dog omkring 1920. Hans son David Johansson hade en charkuterifabrik på Bergsgatan i Nyfors i Eskilstuna.
 
Alfreds far Janne som skrivs som backstusittare var finsnickare och son ifrån Norra Norrlången. Johannneslund låg på
Norrlångens marker och mellan Norrlången och Karlstugan. Ej långt från Sotsjön . De var frireligösa och tillhörde de
första baptisterna i Ärla-Dunker. Janne avlider på julafton år 1899 och hans änka Maria flytter till sin son Alfred och
avlider vid Forshaga den 20 nov. 1901 . Hon var en äldre syster till min farmors mor Carolina ( 1838 - 1910 )
Både Norra Norrlången och Johannneslund är rivet och utplånat. Hög granskog växer nu på f.d.åkrar och hagmarker.
 
Alfreds bror Karl August flyttade också till Eskilstuna och var smidesarbetare och fastighetsägare och fick barnen
Hadar, Vidar och Judith.  
Alfreds syster Anna gifte sig med smedarbetare och senare fabriksidkaren Anders Gustaf Olsson och bodde på Bryggar-
torpsgatan . Anna avled 85 år gammal år 1945 och sörjdes av make och 9 barn.
 
Mvh
Torbjörn Eskilstuna
Eskilstuna