NULL Skriv ut sidan - Dunker

Anbytarforum

Titel: Dunker
Skrivet av: Sara Dyrinder skrivet 2015-01-17, 00:40
Hej,
jag sökte för ett par år sedan efter Nybygget i Dunker AI:1 och AI:2 (det är inte Nybygget i Lilla Malma, som finns i samma volymer). Gav upp det efter ett tag, men har nu försökt ta tag i det igen. Har återigen kollat igenom både AI:1 och AI:2 utan resultat. Barnen i familjen skall heta Kerstin, Erik och Anders och vara födda 1735, 1740 och 1743. Fadern skall heta Per och möjligen att modern heter Anna Andersdotter och är född c:a 1703 (se tidigare inlägg under Dunker).
 
Eftersom jag inte hittat något denna gång heller...men reflekterade över att de barn som stod med i husförhörslängden, sällan var yngre än 5-6 år, så tänkte jag att kanske enbart Kerstin skulle stå med? Eller inga barn alls?
 
Jag började på måfå kolla lite på barnens dopvittnen igen och upptäckte att byarna som vittnen från Dunker kom ifrån; Jansnäs (Johannesnäs), Sörtorp, Vadsbro och Vreta (Vretastugan), fanns väldigt tätt efter varandra i husförhörslängderna... AI:1/AI:2: s. 49/54, s. 51/58, -/s. 56 och s. 51/56. Min tanke då var att kanske Nybygget gick att finna nära dessa sidor?
 
I Bergatorp (s. 49/56), finns i AI:1 (1736-1742): Pär Pärsson och hustrun Anna Andersdotter. Under dem står flickan Anna och flickan Ingierd. Vad gäller den sistnämnda så har det stått dottern, men det är överstruket. Jag är fundersam över att det står flickan och gossen lite varstans i böckerna. Är annars van vid att det står att det är son eller dotter, men hela Dunker AI:1 och AI:2, verkar vara lite förbryllande, då alla barn inte heller verkar ha skrivits in  Så, vilka är dessa flickor? Döttrar eller är de bara för unga för att kallas pigor?
 
När Anders, f. 1743, som jag letar efter, döps, är följande personer från Nybygget dopvittnen: Jonas Ersson, pigan Anna Ericsdotter samt S[svårläst] Olofsdotter. Jag har lite svårt att tyda personernas namn på högersidan i AI:1, men jag ser ju att två av dem heter Jonas och Anna, så Bergatorp är kanske inte en helt tokig gissning till att vara identiskt med Nybygget?
 
I AI:2 (1743-1747) är flickorna och de andra personerna borta. Förutom Per Persson och hustrun Anna, finns nu dottern Brita 10 år och dottern Stina 6 år i Bergatorp. Stina skulle möjligtvis kunna vara identiskt med Kerstin, även om hon är född 1735. Brita är för mig en hittills okänd dotter i denna familj.
 
I AI:3, finns familjen inte kvar i Bergatorp.
 
Om nu Bergatorp och Nybygget är samma plats, så förstår jag inte varför det benämns olika i husförhörslängderna och i födelseboken?
 
Är det någon annan som har lite knepiga åldrar på barnen i Dunker AI:2? Stina 6 år, skulle ju ha varit född mellan 1737 och 1741, men är förmodligen född 1735.
...
Kom på att jag har andra anor i AI:2. På s. 30 finns Christiern Corell med familj (f. 1699), uppges vara 45 år, hustrun Karin (f. 1707), 35 år, sönerna Per (f. 1725), 19 år, Christiern (f. 1728), 13 år, Eric (f. 1732), 11 år samt Abraham (f. 1734), 8 år. Fem barn, födda mellan 1736 och 1746 är inte omnämnda och ja, de barn som nämns har ju fått lite tokiga åldrar... Kanske gissade prästen i Dunker bara deras ålder och struntade helt enkelt i att anteckna de allra minsta?
 
Hälsningar Sara