NULL Skriv ut sidan - Dunker

Anbytarforum

Titel: Dunker
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2013-11-13, 15:35
Hej,
 
Jag insåg att jag precis nyss ställde en fråga under Läshjälp* vilket kanske inte var helt korrekt, så här kommer en ny och mer utförlig fråga som någon kanske kan hjälpa till med. Den består av fyra delar kan man säga.
 
1. Jag härstammar från Johan Olofsson i Källartorp i Lilla Malma. I hans första äktenskap så gifter han sig med Anna/Annika Andersdotter. Enligt vigselnotisen (Dunker C:2 sid 143) så kommer hon från Akaren. Nu har jag hittat en födelsenotis för en Anna Andersdotter i Akaren (Dunker C:1 sid 113) döpt 2 februari 1697. Kan detta vara den Annika som gifter sig med Johan? Johan och Anna/Annika får tre barn i Källartorp (Olof 27 aug 1718, Maria 12 sep 1721 och Anders 14 juni 1724) men det finns inga dopvittning från Akaren närvarande vid något av dopen. Anna/Annika dör i Källartorp 1727.
 
2. Jag har noterat en Marit Andersdotter i Akaren (Dunker C:1 sid 105) döpt 29 september 1695. Är detta en syster till Anna/Annika?
 
3. Längst ner på den högra uppslaget av sid 111 i Dunker C:1 finns hustrun Marit i Akaren som dopvittne. Med tanke på namnet bör detta vara hustrun till Anders i Akaren. Går det att verifiera i så fall? (Uppdatering! jag upptäckte just att Marit även är med som vittne vid Annas dop i Akaren. Det bör således inte röra sig om Anders hustru. Kanske en syster?)
 
4. Den här delen angränsar till det som jag frågade om här om veckan (se ovan). Högst upp på vänstra uppslaget av sid 107 (Dunker C:1) finns dopnotisen för Anders Jönsson i Akaren. Är detta en bror till Lars Jönsson i Akaren? Åldersskillnaden är i så fall ganska stor då Lars är född ca 1678 och sagda Anders 1696 men att kvinnor fick barn under en 20-årsperiod var ju inte ovanligt förr i tiden.
 
Enligt dopnotisen för Anders Jönssons så är Anders i Akaren dopvittne, vilket inte är så konstigt eftersom de var grannar. En mer kuriös iakttagelse är att Olof i Källartorp är det. Det vill säga fadern till Johan Olofsson i Källartorp som senare gifter sig med en Anna/Annika Andersdotter från Akaren.
 
Jag hoppas att jag inte har tagit med för mycket information nu men det känns som att delarna hänger ihop. Förhoppningsvis så har något tittat på samma personer.
 
/Martin
 
(Meddelandet ändrat av Mared 2013-11-13 16:50)