NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-03
Skrivet av: Anders Hellster skrivet 2004-10-03, 10:40
Jag undrar om någon träffat på följande två kvinnor som jag inte kan spåra efter det att de flyttat till Säve:
 
Anna Johan(ne)sdotter, född 1818-10-22 i Harestad sn som dotter till Johan(nes) Andersson Sten och Karin Andersdotter. Hon flyttade enligt Björlanda husförhörslängd AI:3 (1828--1847) från Alleby Skattegård till ”Bengt Åseby 35”. Därmed måste avses att hon 1835 flyttade till Bengt Anderssons hushåll i Åseby Östergård, Säve sn. Tyvärr saknas hon där i Säve husförhörslängd AI:3 (1840/1841). Husförhörslängder för de närmast föregående åren (1826--1839) saknas.
 
Beata Niklasdotter, född 1854-11-12 i Romelanda sn som dotter till Niklas Johan(ne)son Eld (bror till föregående Anna) och Christina Larsdotter. Enligt Romelanda utflyttningslängd B:2 flyttade hon 1868-12-28 till Säve sn. Henne har jag märkligt nog inte återfunnit vare sig i Säves eller i det övriga pastoratets inflyttningslängder och husförhörslängder.  
 
Både Anna och Beta saknas på CD-skivan Sveriges befolkning 1890. Min avsikt är att följa dem framåt i tiden för att se om de bildade familj och fick efterkommande. Problemet är luckorna i Säves kyrkoböcker. Jag har ingen aning om huruvida de flyttat vidare eller stannat på Hisingen. Jag har inte anlitat mantalslängderna eftersom jag tror att informationen om ogifta pigor där är alltför bristfällig men alla tips på alternativa källor är välkomna. Om någon identifierar Anna eller Beata som sin ana så kan jag bistå med information om deras härstamning.
 
Med vänlig hälsning
Anders Hellster, Lidköping