NULL Skriv ut sidan - Blacksta

Anbytarforum

Titel: Blacksta
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2014-01-21, 22:13
Du ska ha stort tack för informationen Ulf! Jag är mycket tacksam över all hjälp (och det var faktiskt bara här om dagen som jag insåg att det var du som även bistod med info när jag ställde en fråga om en helt annan ana i diskussionstråden för smedsläkten Köhler).
 
Eftersom jag bara använder Arkiv Digital så vet jag tyvärr inte hur numreringen ser ut hos SVAR. Jag har dock börjat inse att jag kanske måste skaffa ett SVAR-konto vad det lider. Det känns nämligen som att information om vem som är far till nu diskuterade bröder lite enklare kan utläsas i en mantalslängd, något som AD tyvärr inte tillhandahåller.
 
Du har rätt i att begravningsnotisen för Jon Jonsson i Kulsta kan ange 1716. Det är lite rörigt eftersom det står 1716 upptill och 1714 nedtill. På uppslaget efter kommer i alla fall begravningarna för 1715.
 
Brodern Måns, i Tavesta i Sköldinge, vet du om han dör 1760? Det bor en Måns Jonsson i Tavesta från 1726 till 1737 men som sen verkar flytta. Jag hittade dock, efter en googling, info om en Måns Jonsson som dör 1760 i Tavesta. Denne Måns gifter sig med en Ingeborg Jonsdotter 1748. Är det samme Måns? Enligt informationen jag hittade på nätet ska Måns i så fall vara född i Sköldinge den 12 april 1695 men någon sådan födelsenotering finns inte i födelseboken i Sköldinge. Åldern stämmer dessutom inte riktigt överens med den ålder som står i hfl på den Måns som bevisligen bor i Tavesta åren 1726 till 1737. Han anges vara 27 år gammal 1726.