NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 juni, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 juni, 2015
Skrivet av: Ann-Charlotte Lindberg skrivet 2015-06-23, 13:47
Björnlunda C:1,s. 67. Lars Melin, född 1741-12-25
föräldrar Carin Jönsdotter o Olof Olofsson.
 
Senaste diskussionen om Lars M, var under Frustuna, då jag fick tipset, att det skulle finnas en bouppteckning, Villåttinge häradsrätt FII:3, s. 199, efter mjölnaren Jöns Jönsson Melin 1693-1776. Inga arvingar fanns i den, men det hänvisades till ett testamente. Har därefter varit i kontakt med Riks/Landsarkivet i Uppsala och fått beskedet, att ”I vissa häradsrätter finns enskilda volymer med enbart testamenten, tyvärr inte denna gång i Villåttinge häradsrätts arkiv.  
Det vi kan göra är att se om det finns ett så kallat vittnesförhör i domboken. För det krävs viss efterforskning och det tar vi betalt för”.
Accepterade det och man fann ingenting. Det påpekades att den gamle mjölnaren i Mälby kvarn ej var far till Lars M.
Detta har jag aldrig trott, men eftersom det är så många kopplingar till honom genom att Lars varit dopvittne vid tre tillfällen till J J Melins barnbarn, vistats i Mälby kvarn en tid mellan tjänster hos de Gula Wrangelska trupperna i Tyskland därefter de Skånska dragonerna i Skåne och 1770 flyttat därifrån till Skåne igen och att dottern Brita till den gamle mjölnaren flyttade 1773 ner till Skåne och hushållade för honom o hans familj och dog där.
 
Carin Jönsdotter o Olof Olofsson fick fyra barn i Björnlunda, Stora Mählby under åren 1740- 1747, 2 barn var födda 1731 och 1738 i Smedsta Frustuna.  
Har inte lyckats finna vart de tar vägen efter Björnlunda vistelsen. Har letat på Nycopiaskivan på det mesta, tycker jag, men utan resultat. Förmodligen finns de utanför skivans räckvidd. Undrar om man kan få förslag på några orter utanför Ert område. Finns det någon annan släktförening i närheten med en lika fantastisk skiva som Er.
Har också haft en fundering på om Carin Jönsdotter g. Olof Olofsson kanske kunde vara syster till Jöns Jönsson Melin *1693.
Hoppas på någon form av hjälp, då det känns som jag bara står o stampar utan att komma någon vart.
Hälsningar från ett grått Lund