NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-01-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-01-14
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2009-07-06, 15:58
Ovan har det ibland frågats om knektar från Harbro. Harbro var ju roterat under Södermanlands regemente som nummer 104 i Nyköpings kompani (Grill del 2, sid 42). Soldattorpet finns utmärkt på den av lantmätaren  Hans Ranie 1688 upprättade kartan över Harbro by (Lantmätermyndigheternas arkiv, Södermanlands län, 04-BJA-15). På den av lantmätaren Anders Mörn 1718 upprättade sockenkartan över Björnlunda socken (Lantmäteristyrelsens arkiv)  är dock på samma plats utmärkt ett Båtzmanstorp.
 
Hans Ranies karta är visserligen behäftad med flera fel, men på den här punkten tror jag kartan är korrekt. Min gissning är att Anders Mörn av misstag kallar soldattorpet för båtsmanstorp. Södermanlands regementes generalmönsterrullor kring 1718 visar att roten var besatt (KrA, GMR, Södermanlands regemente volymerna 132-135) med knektar i vart fall från september 1709.  
 
Jag är dock intresserad av om någon stött på information om båtsmän i Björnlunda, i synnerhet Harbro med kringliggande byar/gårdar såsom Berga, Tomta, Väla och Åkra eller annan information som kan vara relevant för tolkningen av kartorna på denna punkt.