NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-01-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-01-14
Skrivet av: Ann-Charlotte Lindberg skrivet 2009-05-15, 13:27
Hejsan!
Tack för svar. Har inte hittat Lars förrän han 1760-05-15 blir anställd som musikantgesäll vid von Platens regemente i R?gen.  
 
Hittade nyligen i Hyltinge C:3, s.347 en dödsnotis över en Jöns Melin, som jag inte har kunnat uttyda riktigt, men ordet männingsregemente kan jag se. Då jag letade på Smålands tre- eller femmänningsregemente har jag fått fram att de samlades i Malmö 1709.  
Kan det finnas en förbindelse med honom och Lars Melin, som hamnade i Skåne?
 
Denne Jöns Melin kom från Melby qvarn enligt Björnlunda A:1, s.204 och står bland mjölnarna med namn Melin. Vilket släktskap vet jag ej.
 
Det konstiga är att i Björnlunda AI:1 s.207 står plötsligt min anfader
( fm mf f) Corporal Lars Melin och även en Brita. Hittar därefter  Lars Melin i Björnlunda F:1 som utflyttad från B 1870. Han hinner med att vara dopvittne (Björnlunda C;1, s. 307 Arkiv Digital)- Corporal Lars Melin vid Södra Skånska Dragonregementet tillsammans med en Jungfru Brita Melin i ??? (kan ej läsa platsen).. Denna Jungfru Brita Melin återfinns tillsammans med honom när han sedan bor på ett soldattorp i Loshult(L) (Skånska dragonerna). Det enda jag vet om henne är att hon dör 1793 - 66 år gammal.)  
 
Många frågetecken återstår att lösa om släktskapet. Har varit på Krigsarkivet flera gånger, men inte lyckats få mer upplysningar.
 
Vänliga hälsningar
Ann-Charlotte Lindberg