NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 november, 2015
Skrivet av: Ulf Berggren skrivet 2015-08-02, 02:07
Jag behöver förtydliga att det var så att Nils i en antavla i SvA av Mari-Anne Olsson angavs vara född 25/1 1748 i Ekeby, Lerbo. Så jag har tittat på den möjligheten, och sett att fadern kom från Bettna, men inte hittat något bevis för att detta är rätt.
Samtidigt hade jag inte hittat Nils i hfl vid vigseln, eftersom det stod Sörkärr, som inte fanns i Stora Malms hfl. Jag trodde att det handlade om ett Sörkärr i en annan socken, men tydligen är det samma som Sörtorp. Och även om det bara står förnamn på fostersonen där stämmer ju åldern år för år perfekt, så det lär ju vara han hela tiden i Sörtorp. Och då kan han inte vara identisk med Nils född i Ekeby, eftersom denne fanns kvar hos föräldrarna i hfl 1751, och fostersonen är hos Lars Larsson redan 1750.
Däremot står ju anteckningen från Stockh(olm) på 1751, så troligen handlar det om att han varit där bara 1751, kanske hos någon släkting.
Det borde ju finnas en anledning att han uppges född i Lerbo, samtidigt som hans åldersangivelse tyder på att han är född 1747 och inte 1748. Kanske finns det någon lämplig Nils Nilsson född i Lerbo 1747?
 
Jag skulle också vilja höra om Göran undersökt Nils f 1748 25/1, och varför han i så fall uteslutit den möjligheten, eftersom han väl inte kände till att Nils varit fosterson innan Peter nämnde det?