NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-25
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2006-08-11, 23:40
De senaste dagarna har jag tröskat igenom framför allt Björkvik C:1 och E:1 och kunnat komplettera forskningen en del. Som vanligt väcktes också nya frågor, och jag misstänker att jag hittat Jon Henrikssons föräldrar.
 
Jon Henriksson och Karin Eriksdotter fick 1689 24/8 sonen Anders i Torsebro.
Faddrarna gav inte särskilt mycket, vilket inte var så underligt med tanke på att Anders åtminstone var barn nr 7. Dock träffade jag på en Olof Henriksson i Lövgölet. Han var gift med Ingrid Nilsdotter, och när deras son Jöns föddes 1694 2/1 var Jon Henriksson i Torsebro fadder. Jag hittade sedan fler länkar mellan familjerna, och mycket tyder på att Jon  och Olof var bröder.
Olof Henriksson i Lövgölet föddes 1640 ca och dog 1730 27/10.
I hfl AI:1 fanns i Lövgölet förutom Olof och Ingrid samt deras tre söner också fadern Henrik och dennes hustru Anna. Henrik i Lövgölet begravdes 1694 7/4.
 
Längst bak i volym E:1 har märkliga händelser i Björkvik noterats. Om Olof Henrikssons märklige son Nils står följande: Anno 1691 samma år föddes ett barn utan dess like i Lövgölet, föräldrarna Olof Henriksson och Ingrid Nilsdotter. Detta barn skrattade först i födseln, hade tänder fullkommeligen, kunde själv vända sig i vaggan. Blev straxt döpt av närvarande kvinnfolket, nämndes Nils, avled strax som en annan människa.
Ett annat barn, som föddes tidigare 1691 i Stora Boda utrustad med några tänder men utan hals och ett huvud som mest bestod av var, åsyftas i inledningen av texten.
Enligt dödboken begravdes det dödfödda barnet 1691 21/6, och enligt födelseboken föddes barnet (namnet är mycket otydligt, men ser mer ut som Elin än Nils) 15/6, döptes hemma och dog ... ja, det ser mer ut som 13/6 än vad det nu ska stå - 18/6?
 
 
1687 29/5 begravdes Eriks hustru i Torsebro, och det är givetvis möjligt att det här är fråga om Karin Eriksdotters mor. Namnet Erik är dock så vanligt att det endast är en mycket diffus hypotes i nuläget.