NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-22
Skrivet av: Ulf Berggren skrivet 1999-06-01, 18:17
Tack för de nya uppgifterna under olika rubriker.
 
Jag anade att det var en dålig rullfilm som var svårläst. När det gäller felaktiga årtalsuträkningar kan gamla fel finnas kvar i mina papper också. Men jag fick uppfattningen att det hela var färskt för din del, eftersom du skrev att en hfl-uppgift ännu inte var kollad i dödsboken.
 
Ett annorlunda slags fel du gjort gäller f ö Erik Larsson i Melingen. Jag råkade ju också hitta hans dödsnotis och det handlar inte om 1694 utan om 1704 samma datum. På motsvarande sätt blir födelseåret då ca 1612. Jag vet inte hur du fick detta till 1694, men jag hittade honom under 1704 när jag kollade upp ett par andra dödsnotiser från det året.
 
Förresten råkade jag skriva ett fel i hastigheten ovan, Elin Larsdotters födelse ska vara ca 1635, ej 1636. Och i inlägget innan skrev råkade det bli fel namn på Nils Månssons hustru. Jag blandade ihop henne med dottern. Den enda hustrun jag känner till till honom är just Kerstin Olofsdtr. Jag föreställer mig att uppgiften att Nils skulle vara född ca 1698 är ur hfl. Det låter lite ungt ja, men inte helt orimligt. Men dödboksuppgiften ligger kanske närmare sanningen.
 
När det gäller Karin Olofsdtr förekommer inte bara 1735 som födelseår, utan även 1739.
 
I början erbjöd du fler uppgifter om Simon Persson vistelseort. Det tar jag gärna emot.
 
Har du någon aning om ifall Nils Nilsson Hellström kan vara identisk med den Nils Nilsson som finns född i Björkvik 1714, eller om han verkar vara nån annanstans ifrån?