NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-22
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 1999-05-31, 10:23
Hej Ulf!
Tack för dina rättelser. Uppenbarligen behöver jag både göra en synundersökning och skaffa en miniräknare. Björkvik är en av de första socknar som jag över huvud taget forskade i, så några nybörjarfel vad gäller årtalsuträkningar o dy hängde tyvärr kvar. Några av uppgifterna har jag enbart läst på en rullfilm (bla Olof Olofssons dödsdatum) som inte var inte bästa skick...
Anna Persdotter är enligt mina noteringar född 1710 23/9 i Valla bregård. Vad gäller hennes far, Per Jonsson, så borde jag givetvis ha angett att jag har två olika åldersuppgifter; enligt dödboken var han, som du också påpekar, född 1677, men enligt hfl - observeras bör dock att AI:2 har notoriskt felaktiga födelseår på merparten av sockenborna! - var han född 1679. Uppgiften att hans mor hette Kerstin Eriksdotter och inte Karin var en ren felskrivning från min sida, förlåt! När jag skrev ner uppgifterna måste jag ha haft min egen mamma(som alltså heter Kerstin)i tankarna...  
Jag har en de uppgifter om Maria Ulrika Persdotters anor och har funderat en del över under vilken socken jag bör skriva in dem, då hennes förfäder varit ganska rörliga över sockengränserna i södra Södermanland. Början kan dock läsas under Stigtomta.