NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-22
Skrivet av: Ulf Berggren skrivet 1999-05-27, 17:17
Anders och Camilla!
 
Jag har nu kontrollerat Camillas uppgifter ovan, och hittat några småfel.
 
Detta berör även Anders:
 
Per Jonsson i Valla bregård är d 1757 2/9. 11/9 var begravningsdagen. Och han angavs vara 80 år och är alltså enligt dödboken f ca 1677, ej 1678.
På samma sätt är hustrun Kerstin Larsdotter d 1758 3/7. 9/7 skedde begravningen.
Och Per Jonssons troliga mor hette Karin Eriksdotter enligt dödboken, inte Kerstin. Har hon kallats Kerstin i nåt annat sammanhang?
Dessutom uppges Simon Jonssons troliga mor Valborg Simonsdotter vara 98 år i dödboken 1731, vilket enligt standardmetoden ger född ca 1633, ej 1632.
 
Resten berör bara Camilla:
 
Per Stensson uppges vara 77 år i dödboken 1731, inte 71, vilket ger född ca 1654, ej 1660.
Hustrun Elin Larsdotters födelseår är på samma sätt ca 1636 enligt dödboken, inte 1645.
Olof Olofsson i Bjärsätters dödsdatum är 1742 11/12 (och jag tyckte inte det var svårläst).
Att du skrev Bjärsätter även som dödsort för Karin Persdotter 1708 var väl ett misstag i hastigheten. Det är förstås Kvisätter.
Lars Olofsson i Valla östergårds dotter Anna föddes 1708 22/8, ej 22/11.
Och Lars Olofsson själv är d 1731 25/2. 7/3 var begravningsdatumet.
Dessutom har du flera gånger avvikit från standardmetoden när det gäller födelseårsberäkning utifrån åldersuppgifter, vilket är förvillande. Jag ser inget riktigt mönster i dina beräkningar, men är dödsfallet i början av året verkar du ofta anta att personen inte hunnit fylla samma år. Standardmetoden är dock att alltid bara räkna bakåt antalet år, även om dödsfallet skett tidigt.
Jag tyckte själv att det var ologiskt i början, men nånstans måste gränsen dras och detta är alltså standarden, som bör följas. Sålunda blir Lars Olofssons födelse ca 1665, ej 1664.
På samma sätt blir Olof Olofsson d ä i Bjärsätters födelse ca 1641, ej 1640.
Och Simon Larssons födelse blir ca 1688, ej 1687.
 
Jag letade också efter Catharina Larsdotters farmors dödsnotis, men hon fanns ej med 1777.
Däremot letade jag upp hennes mormors vigsel, och där uppges Anna vara från Valla bregård, så det är nog dina uppgifter som stämmer. Den jag övertog antavlan av hade inte ens letat upp vigseln, så jag vet inte var han fick uppgiften om Viggartorp ifrån. Så det är i mitt fall några anor lär bytas ut. Har du Anna Persdotters födelsenotis?
 
Tack för de nya uppgifterna!
Lustigt nog hittade jag själv Erik Larsson i Melingens dödsnotis när jag letade efter annat i Björkvik.
 
Har du kommit längre än detta på Karl Gustaf Ströms hustrus anor. Hennes:
mmf-m Nils Nilsson (1725-84) o Anna Andersdtr (1727-84) i Alen, Stigtomta.
mf Per Nilsson i Alen, Stigtomta o Åkra, Bärbo.
f Per Andersson, f 1789 S:t Nikolai sn? Bonde i Nedervalinge, Stigtomta.
 
Eftersom personerna på slutet bodde i andra socknar kanske det är bäst att du lägger in ev. kompletteringar under resp. sockenrubrik med en hänvisning härifrån.