NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-22
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 1999-05-20, 12:27
Hej Ulf!
Visst observerade jag Stina Simonsdotter i AnKnytningen. Hennes förste make, Jonas Jonsson, dog 1784 12/8 i Östra Källstugan, Björkvik. Hon gifte om sig (jag har antecknat 1784 12/8, men jag måste kolla uppgiften igen hemma i kväll) med Simon Simonsson, f ca 1740, d 1795 7/9 i Östra Källstugan (Östra Tallstugan enligt förmynderskapsprotokoll). Till förmyndare för Simon och Stinas dotter Greta utsågs torparen Gabriel Carlsson i Löten. Med ledning av att denne var gift med Greta Simonsdotter, f 1758 21/4 i Sätertorp, Björkvik, så tror jag att Stina Simonsdotter är identisk med Gretas syster, Kerstin Simonsdotter, f 1747 18/8 i Hjulsta, Björkvik, och därmed dotter till Simon Persson och Kerstin Hansdotter.
 
Simon Persson, f 1719 5/3 i Valla bregård, Björkvik, d 1782 11/9 i Simonstorp, Björkvik, var son till Per Jonsson och Kerstin Larsdotter (se nr 830 och 831 i mitt förra svar) och gifte sig 1746 med Kerstin Hansdotter, f 1724 eller 1729 (åldersuppgifterna växlar i hfl), som vid vigseln var dotter i Hjulsta. Jag har fler uppgifter om Simon Perssons vistelseort om det är av intresse.
 
När gifte sig Stina Simonsdotter med Anders Persson? Hennes andre make, Simon Simonsson, var i sin tur troligen son till Simon Larsson (1700- 1777) och Karin Larsdotter i Skarendal, Björkvik: jag har ännu inte funnit hans födelsenotis. Simon Larsson var son till Lars Tyresson och Brita Simonsdotter i Munkebo, och Brita var syster till Karin Simonsdotter i Hagelsäter, Simon Jonssons första hustru.  
Simon Jonsson i Hagelsäter var, som tidigare påpekats, gift två gånger. Din uppgift att hans första hustru hette NN Persdotter, beror antagligen på att hans svärfar (och Karin Simonsdotters styvfar) hette Per Stensson (ca 1660- 1731 24/6). Denne var skogvaktare, bonde vid Hagelsäter och häradsdomare vid Jönåkers häradsrätt. Per Stensson var gift efter 1682 10/6 med Elin Larsdotter (ca 1645- 1710 12/4). Elins förste make, Simon, var bonde i Hagelsäter samt nämndeman vid Jönåkers häradsrätt. Han undrade tillsammans med brodern Nils i Bokulla (ca 1612- 1701) vid tinget 1675 8/10 om något skumt legat bakom deras bror Pers? (svårläst namn) hastiga död. I dödboken kallas brodern Nils Jönsson, och då en av Simons söner heter Jöns, är detta troligen också hans patronymikon. Simon dog ca 1678.  
 
Simon Simonsson var född 1761 4/12, inte 12/4, i Vedeby ängstuga. Hans son, Carl Fredrik Sten, är mina kusiners mf mf ff.
Simon Simonssons föräldrar, Simon Nilsson och Maria Jönsdotter (enligt födelsebok, i domboken kallad Ersdotter) var inte gifta med varandra.
 
Å ämbetets vägnar hade vice kronolänsmannen välaktad Lucas Rivelius till detta ting inkallat änkan Maja Ersdotter i Vedeby Ängstugan, Björkviks socken, för begånget lönskaläge, med påstående det hon måtte plikta efter lag. Vid upprop av denna sak, berättade svaranden det hon vid slutet av februari månad förlidet år blivit lägrad av lakejen Simon Nilsson vid Hovsta sätesgård, varefter hon 3ne veckor för nyssledna julhelg har fött ett oäkta gossebarn, som hon i dopet låtit kalla Simon och ännu lever. Och som vid efterfrågan inhämtades, det lakejen Simon ännu vore kvar i tjänst vid Hovsta, men icke fått kallelse att sig hit vid tinget inställa, så fann häradsrätten gott att antyda Rivelius att draga behörig försorg, det han kunde till nästkommande måndag eller den 1 februari inskaffas, vartill Maria Eriksdotter även skall vid 10 daler silvermynts vite åter förekomma (renoverad dombok, Södermanlands län, 119 a. Jönåkers häradsrätt, 1762 26/1, s 2). Jag har inte svaret noterat här, men jag vill minnas att Simon Nilsson inställde sig och nekade till faderskapet.
Simon Nilsson, född 1742 23/6 i Herrgölet, Björkvik, var son till Nils Nilsson Hellström (1714- 1795) och Anna Simonsdotter (1713- 1799).  
 
Enligt följande domboksutdrag, torde Anna Simonsdotter vara dotter till Simon Larsson, f ca 1687, d 1715 2/2 i Valla bregård, Björkvik och Kerstin Persdotter, f ca 1692, d 1730 20/8 i Askarbol, Björkvik:
Torparen Nils Nilsson i Herrgölet, Björkviks socken, har till detta ting instämt bönderna Per Jonsson i Valla och Anders Jonsson i Askarbol, förbemälte socken, angående att såsom förmyndare för kärandens hustru Annika Simonsdotter, göra behörig reda och räkning för hennes fädernesarv, som till 88 daler 24 öre kopparmynt hos svaranderna skall innestå, vilket anhålles att de utbetala måtte jämte ränta av 168 daler 14 öre kopparmynts huvudstol från år 1717 och till betalningstiden, samt ersätta rättegångskostnaden.
 
Simon Larsson var son till Lars Olsson och Anna i Valla bregård.
 
 
Fortsättning följer!