NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2015-02-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2015-02-25
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2015-01-29, 13:52
Jag skulle också vilja kunna kolla lite snabbt i Oppunda härads inneliggande handlingar  
 
Imponerande arbete Peter. Och intressant uppgifter. Det låter ju väldigt troligt att Johan Andersson varit gift med en Svensdotter. Tror du att det går att belägga om det är de som finns i Värskäl fram till ca 1693?
 
Nu har jag tittat i de mtl som finns i Arkiv Digital och där ser jag att det ju tydligt framgår (i alla fall 1712) att Johan Eriksson är son till Erik Jonsson i Sittuna. Under Erik Jonsson står sonen Johan och mågen Per. Frågan är då om Johans hustru Karin Eriksdotter är dotter till Erik Johansson i Sittuna eller om hon kommer någon annanstans ifrån. Det finns ju redan en Karin Eriksdotter i Erik Johanssons hushåll så det rimligaste kanske är att anta att Johan Erikssons hustru inte kommer från Sittuna?
 
I går noterade jag att din Nils Eriksson i Blacksta by är dopvittne i Åsa, Sköldinge 9/7 1731. Då föds Karin Johansdotters (född i Sittuna 1711 som dotter till Johan Johansson och Kerstin Eriksdotter) dotter Karin. Det talar absolut för att Johan Johansson är gift med en dotter från Öksund, Husby-Oppunda, vilket du antog här om veckan. Kerstin bör i så fall vara det barn som döps i Öksund 19/8 1688.