NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2015-02-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2015-02-25
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2015-01-23, 23:05
Peter: Då bör det handla om två olika Erik Johansson. Trevligt med en åldersuppgift på den äldre!  
 
Tiden passar fortfarande väldigt bra in på Jöns Andersson och Ingrid Eriksdotter i Torp. Skulle det dessutom gå att visa att de dyker upp i Torp, Vadsbro först 1686 (när de får ett barn där) så passar det extremt bra. De har åtminstone två söner som är födda innan 1686. Det kan alltså vara ett av deras dop som du har hittat i kyrkoräkenskaperna.  
 
Jag härstammar för övrigt från Klockaren Johan Eriksson och hans hustru Karin Eriksdotter i Sittuna (senare i Erikstorp). Deras dotter Karin, f i Sittuna 17/1 1697, gifter sig med Lars Jonsson från Lilla Tveta. Både Nils Eriksson och hans hustru Brita Eriksdotter i Blacksta By dyker upp som dv till deras barn i Lilla Tveta. Det hade jag inte reflekterat över tidigare men jag såg det nu när jag tittade. Teorin om att Johan E och Karin E kommer från varsin gård i Sittuna känns faktiskt rimlig (om man tittar på dopvittnena i Sittuna) men den gör det svårt att avgöra vems sida Nils och Brita från Blacksta representerar.  
 
Kuriosa om Nils Eriksson. Det verkar som att han är kyrkvärd i Blacksta i 35 år. Från 1720 till 1755. I alla fall enligt Hallmans bok om Vadsbro och Blacksta.  
 
Mattias: tack för informationen!