NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2015-02-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2015-02-25
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2014-12-22, 00:14
Hej!
 
Jag har de senaste dagarna suttit med näsan i Bettna C:1 och jag tror att jag har upptäckt en sak. Min ana Jöns Andersson i Torp, Vadsbro sn verkar komma från Bogsten, Bettna.  
 
I Bogsten finns en Per Andersson, gift med Elin Andersdotter. Per dör där 1712 och Elin dör 1716. Per har en bror som heter Erik Andersson i Solberga, Bettna, gift med Rebecka Hermansdotter. Erik dör där 1707. Att Per och Erik är bröder framgår när Eriks dotter föds 20/2 1705 (C:1 bild 61/sida 57). Då är även drängen Anders Jönsson från Torp, Vadsbro och hustrun Ingrid Eriksdotter ibidem dopvittnen. Anders och Ingrid är son och mor och Ingrid är gift med Jöns Andersson i Torp, Vadsbro. När Eriks son Lars föds i Solberga den 3/4 1702 (bild 52/sida 48) är Jöns Andersson i Torp dopvittne.  
 
Det finns även en Karin Andersdotter i Bogsten, gift med en Per Jonsson. Hon får en son i Bogsten den 17/5 1697 (bild 38/sida 34). Då är en Jon Andersson och en piga Ingrid Andersdotter i Bogsten dopvittnen. Jon Andersson i Bogsten är gift med en Karin Jonsdotter och när de får tvillingarna Anders och Karin i december 1695 (Bettna C:1 bild 31/sida 27) är Per Jonsson i Bogsten dopvittne. En hustru Karin i Bogsten (någon av de två nyss nämnda alltså) är dv när Jöns Anderssons son Per föds i Torp, Vadsbro den 24/6 1696 (Vadsbro C:1 bild 52/sida 48).
 
Min teori är därför att Per Andersson, Jon Andersson och Karin Andersdotter i Bogsten är syskon till Erik Andersson i Solberga och Jöns Andersson i Torp, Vadsbro. Någon som bekräfta eller förkasta? Jag har sett att Per Anderssons son Erik Persson i Bogsten diskuterades i tråden för Råby-Rönö i juni och juli 1999.  
 
/Martin