NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-11-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-11-22
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 2014-09-26, 21:09
Hej Peter,
 
jag stödjer dej i din tanke att Marias var från Västra Mosstorp. Vill lägga till ytterligare några indicier. Anders och Marias två första barn föddes ju i Västra Mosstorp. Det första barnet Anders föddes dessutom oäkta. Jag tycker en vanlig tendens är att döttrar som är på väg att föda oäkta  barn ofta flyttar hem till sina föräldrar när det är dags för nedkomst.
 
Några ställen där man skulle kunna hitta ytterligare information som bekräftar eller förkastar din teori:
- Mantalslängden. Här tänker jag att Maria skulle kunna vara antingen omnämnd eller som ett streck för dotter, när Anders sedan flyttar dit efter giftet skulle kommentar som bruket övertas av mågen Anders kunna förekomma, eller att det plötsligt dyker upp ett streck för måg. Eftersom de bara något år senare flyttar till Alen bör då strecket för dotter/måg försvinna.
 - Lysningsräkningarna. 1743 års charta signillata finns på Riksarkivet i länsräkenskaperna. Vissa präster redovisade utförligt brudens fader osv, istället för piga skulle också kunna stå dotter i denna handling. Läs mer om denna http://vikingroots.wordpress.com/235-2/
 - Bouppteckning efter den presumtiva modern, fadern eller syskon samt syskons maka/make . Om ett syskon dog ogift eller hade omyndiga barn omnämns ofta släktingar som förmyndare.
 - Domböckerna för Oppunda härad på Landsarkivet i Uppsala. Tvister mellan syskon efter föräldrarnas dödsfall, tvister med någon mer avlägsen släkting etc. Jag är tveksamt om häradsrätten stämde in paret för lönskaläge (eftersom de tog ut lysning dagen efter sonen Anders föddes). Men om så är fallet skulle Marias roll i hushållet i Västra Mosstorp eller föräldrarnas namn kunna angetts där.
 
Sedan en nyfiken fråga, eftersom jag härstammar från Anders son Erik i hans andra gift antar jag att vi är släkt. Vilket av Anders och Marias barn är du ättling till?
Min härstamning kan du hitta på http://hem.bredband.net/Ancestor/Andersson/0001/4_93.htm
 
Släktforskarhälsningar
Mattias