NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-02-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-02-09
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2012-11-28, 07:41
Inte helt!
 
Jag glömde infoga att det finns (minst) tre kandidater, under förutsättning att Kerstin Persdotter var född i Bettna. Det är ju förstås möjligt att hon var född någon helt annanstans eller att åldersuppgiften i hfl är felaktig. I Bettna föddes 1750- 51 tre tänkbara flickor:
 
Kerstin, född 1750 4/12 i Trädgårdstorp. Föräldrar Per Ek och Anna Eriksdotter.
Kerstin, född 1751 3/10 i Svärdsta. Föräldrar Per Olofsson och Karin Larsdotter.
Stina, född 1751 20/12 i Sjöstugan. Föräldrar Per Persson och Brita Andersdotter (faderns patronymikon var något otydligt, så eventuellt hette han Er[ik]sson).
 
 
Jag har inte kontrollerat dödboken, lusläst födelseboken för att hitta fler barn till de presumtiva föräldrarna eller kollat faddrarna till Kerstins dotter Anna. Dessutom har jag bara kollat vigselboken t o m 1790 (Bettna byter då vigselbok från EI:1 till C:3) för att se om Kerstin Persdotter gifte om sig. En hel del återstår alltså att göra!
Frågan är ju dessutom vart Kerstin och barnen tar vägen efter Lars' död. Troligast är förstås att Kerstin, som ju bara är drygt 40 år gammal, gifter om sig, men annars skulle nog jag ta mig en titt i Yngersdal ifall de eventuellt kan finnas hos Lars' bror Olof.