NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-11-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-11-15
Skrivet av: Ulrika Hjalmarsson skrivet 2009-01-13, 22:59
Hej Carl,
 
Verkligen jätteroligt att du hörde av dig! Se även det mail som jag skickat direkt till dig.
 
Mitt släktled i korthet via Karl 1746:
Karl får sonen Olof f. 1770 27/2 i Lerbo. Via Lerbo till Bettna/Karlberg, vidare (enligt flyttatest) via Eskilstuna och Nyköping (1796) kommer Olof till Stockholm 1796, alt. 1797 då lysning med Maria Helena Kihlberg (f. 1771 i Stockholm) noteras. Olof har i Stockholm namnet Säbom och blir bla. gardist i Finska gardesreg 3:e bataljon (boende främst i gamla stan). Olof och Maria Helena får, såvitt jag förstår, 5 barn varav den älsta dottern Maria Catharina (Säfbom) f. 1798 31/7 är min ana. Olof och Maria dör på Sabbatsbergs fattighus.  
 
Maria Catharina får sonen Carl Säfbom/Hultgren f. 1827 några år efter det att hennes första man Möllberg dör. Senare gifter hon om sig med en Johan Christopher Hultgren som troligen inte är Carl Johans riktiga far, men han ger pojken sitt namn via adoption som han kallar det i ett brev som han skriver till Allmänna barnhuset där Carl Johan lämnas in vid ca 7 års ålder. Carl Johan skickas något år därefter upp till Arnäs/Gideå Sn. till en kvarnägare utan egna barn. I Gideå gifter han sig sedan och får 9 barn. Carl Johan Hultgren är alltså min farmors morfar.
 
Vore spännande att få höra vad du tror om anledningen till namnet Säbom/Sobom/Säfbom - har du någon idé varför Karl (1709) och Olof (1770) tar namnet? Jag vet att just i Eskilstunaområdet figurerar namnet och verkar där bland annat ha samband med ett Säby som ligger i trakten.
 
På återhörande,
Ulrika Hjalmarsson