NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-01-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-01-11
Skrivet av: Ulrika Hjalmarsson skrivet 2008-02-10, 10:23
Hej Camilla,
 
Tack för snabb respons!
 
Jag skall försöka tydliggöra några detaljer:
 
Min Olof Säbom inflyttar till Stockholm någon ggn under 1787/88 då han blir gardist hos Finska gardet. Jag har en flyttatest som, i samband med hans lysningsnotering i Stockholms Storkyrkoförsamling 1797, bla. säger följande:
1) Född 1770 i Bettna,
2) Kom 1787 från Dito (attesten är utställd i Eskilstuna)... dock återfinns ingen vidare utflyttningsnotering till Stockholm. Jag har heller inte hittat honom i Eskilstuna (ännu).
 
I övrigt:
Återfinns alltså i Stockholm 1788 - är hos Finska Gardesregementet och är därefter noterad som gardist fram till det han dör på Sabbatsbergs fattighus 1826 samt också som boende i Storkyrkoförsamlingen.
 
Jag har vidare en notering (från Sabbatsbergs fattighus) att han skulle ha koppling till Eskilstuna, samt ytterligare en flyttnotering (inom Stockholm) att han skulle ha koppling till ett Wittna som jag nu antar motsvarar Bettna (en dialektförvrängning?).
 
När det gäller patronymikon har jag ingen direkt uppgift, dock ser jag att hans barn noteras med efternamnet Säbom/Säfbom. Han har 5 noterade barn, varav en son som döps till *Carl, Olof.
 
Din notering om båtsmansnamn låter väldigt intressant - detta har jag inte hört tidigare. Jag skall kolla upp Svärta och Runtuna: Runtuna har jag sett kopplad till namnet Säbom, men inte Svärta.
 
Stort tack för din hjälp så långt - är tacksam för ytterligare info om båtsmansnamnet Säbom om du känner att du kan och vill dela med dig fler detaljer.
 
MVH/Ulrika (joulrika@telia.com)