NULL Skriv ut sidan - Svenberg Anna Stina, f. 1781-04, på barnhus 1788

Anbytarforum

Titel: Svenberg Anna Stina, f. 1781-04, på barnhus 1788
Skrivet av: Ove Ytterberg skrivet 2004-02-23, 12:16
Anna Stina Svenberg f. 1781-04, är min mmmmm och hon fick en dotter, Kerstin Johansdotter f. 1817 i Ovanåker förs. (X), (död 1896) Kerstin blev gift med min mmmf  Per Olsson-Åström f. 1823 i Ovanåker förs. (X).
 
Anna Stina var inskriven på ett barnhem under några sommarmånader i Stockholm 1788 och i inskrivningsrullarna anges modern vara pigan Anna Persdotter. Uppgifter om detta har jag funnit i Rötters ”Barnhus-Sök”. Anna Stina finns efterfrågad i detta forum för ett flertal år sedan av person med namnet Jan Nilsson med denna text:
” #158. (9 oktober 1996) Vem var föräldrar till Anna Christina (Stina) Svenberg, f. 1781, barnhusflicka? Tänkbar moder 1: Pigan Anna Pehrsdotter, f. 174(3), boende i kvarteret Träsket nr 33, Adolf Fredriks församling, Stockholm. Tänkbar moder 2: Pigan Anna Pehrsdotter, f. 175(8), boende i kvarteret Neptunus nr 20 i Ladugårdslands församling, senare benämnd Hedvig Eleonora församling, Stockholm. Hon hade 3 barn. Fader Svenberg?”Han fick av vad som framgår i efterlysningen inget svar.
 
Det är ganska troligt att Anna Stina kommer från Stockholmstrakten och sedan kommit till Ovanåker i Hälsingland.
 
Finns det någon som känner till något om Anna-Stina, hennes moder Anna Persdotter, fadern etc, så är jag mycket tacksam för ytterligare information
 
Vänligen  
Ove Ytterberg, Gävle