NULL Skriv ut sidan - Sahlman, Lovisa Juliana, f. 1798-07-07

Anbytarforum

Titel: Sahlman, Lovisa Juliana, f. 1798-07-07
Skrivet av: Kerstin Åkerberg skrivet 2002-05-25, 18:30
Hej Christina!
Tack för din hjälp. Jag kan berätta att jag inte kunde hålla mig längre utan idag har jag varit på arkivet igen och läst rullan DI:3 och där hittade jag mer uppgifter.
Bl.a så stod det att hon bodde hemma hos föräldrarna som fick bidrag från Frimurarbarnhemmet varje månad t. o. m 1805 då hon blev intagen på hemmet. Hennes far fanns noterad som Artelleristen Sahlman, inget mer. Jag hittade också en trolig syster till henne Gustava Carolina Sahlman f1800, också hon barnhusbarn. Hon dog på Allm. barnhuset 1805.
Jag letade vidare i folkbokföringsreg. och fann  Artelleristen Johan David Sahlman med hustru Lovisa Juliana Söderberg. Troligtvis är det hennes föräldrar, modern hade ju samma namn.
Jag hittade först ingenstans var de var födda eller när. En notering att Johan David var ogift 1800 fann jag. De måste ha gift sig senare för när jag letade vidare på Svea Artellerireg. AIa:5, 6 och 7 och fann att 1802 föddes en son Johan Israel. Där fanns moderns ålder, 35. Faderns ålder fanns noterad i Johannes folkbokföring 1810 dit de flyttat och fadern står noterad som stalldräng, 41 år.
Ingenstans hittade jag var mfmfm var född.
Sen tog dagen på arkivet slut. Det var intressant att få veta att en del barn som noterades som barn utomhus tydligen kunde bo kvar hemma med bidrag från Frimurarbarnhemmet. En slags socialinrättning.  
Detektivarbetet går vidare. Jag ska prova med att efterlysa föräldrarna här på anbytarforum.

Kerstin