NULL Skriv ut sidan - Lindholm, Josefina Vilhelmina

Anbytarforum

Titel: Lindholm, Josefina Vilhelmina
Skrivet av: Mårten Swärd skrivet 2009-09-06, 10:52
Hej!
Jag har lite ny information som kanske skulle kunna för mig framåt i sökandet, man jag skulle behöva hjälp av någon kunnig Stockholms-forskare för att veta vad jag ska göra med denna information för att den ska vara till någon nytta..
 
Genom Barnhusrullorna har jag fått reda på att Josefina Vilhelmina Lindholm och hennes bror Karl Fredrik Lindholm blev lämnade till barnhuset den 1:a juni år 1835. Fadern anges vara kusken Johan Lindholm, det finns något skrivet framför kusken som möjligtvis skulle kunna vara en förkortning till avlidne eller något sådant..
 
Jag antar att det går att på något sätt söka fram information om denna Johan Lindholm i någon utav Stockholms fina databaser/index, jag har kollat lite i Mantalsregistret och där finns 2-3 stycken J Lindholm innan år 1835 men ingen är dock kusk.. Men de kan ju vara intressanta att kolla upp ändå för att se om de båda barnen finns i hushållet.. Frågan är nu hur man kommer vidare efter att man hittat en person i Mantalsregistret, vart ska man titta efter ytterligare information?
 
Tillägg: Året efter, den 5:e oktober 1836 inkommer ett barn till, Johan Vilhelm Lindholm, med en far som heter Johan Lindholm (gatuläggare). Det behöver ju inte vara samma man men denne man anges i.a.f. bo på Västra Kvarngränd nr 2, kvarteret Väderkvarnen..
 
Mvh Mårten
 
(Meddelandet ändrat av mbss 2009-09-06 11:04)