NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-08-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-08-19
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2006-10-20, 20:46
Solveig,
ska försöka svara på dina frågor.
 
1. Nej, till Stockholm (och andra större städer) reste kvinnor från hela landet för att föda anonymt och genast lämna bort barnet.
 
2. Modern var enligt lag skyldig att snarast anmäla barnet födelse i den församling där det fötts och meddelade då de dopnamn hon önskade ge det. Hon behövde (fram till 1917) inte uppge sin egen identitet, men barnmorskan var ålagd att uppmana henne att i samband med anmälan lämna en förseglad namnsedel - i den händelse hon senare skulle ångra sitt beslut att lämna bort barnet och vilja återfå det. Långt ifrån alla okända mödrar gjorde så, men ibland kan man alltså - i församlingen eller i Allmänna barnhusets arkiv - finna en namnsedel.
 
3. Många gånger fanns inga vittnen alls när barn till okända föräldrar döptes. Ibland var barnmorskan enda dopvittne. När, som i detta fall, två dopvittnen noterats - en pressmästare och en jungfru - håller jag för troligt att det var två personer som modern kände väl/eventuellt var släkt med och att de var ombedda av henne att vara vittnen. Men jag är inte alldeles säker på denna slutsats och skulle gärna vilja ha andras synpunkter. (Gör dig nu inga större förhoppningar, Solveig, men det har hänt att den okända modern varit dopvittne.)
 
4. Är osäker på vad denne pressmästare sysslade med. Pressar förekom (och förekommer) ju inom en rad yrken. Vid en google-sökning såg jag att titeln i dag används av personer bland annat inom keramikeryrket.  
 
5. Har svårt att se något samband med din gosse. Ovanliga dopnamn förekom (och förekommer) lite här och var. Föräldrarna kan ha hämtat dem från var som helst - de behöver alltså inte vara ärvda inom släkten.
 
6. Allmänna barnhuset beslutade var barnen skulle fosterhemsplaceras.
 
7. Allmänna barnhuset.  
 
8. Barn kunde tas emot till reducerad eller möjligen ingen avgift alls om modern under en längre tid tjänstgjorde som amma till flera av barnhusets intagna spädbarn. Denna möjlighet fanns åtminstone i början av 1900-talet, hur det förhöll sig runt 1861 vet jag inte. I detta fall betalades för barnets intagning och man kan därav sluta sig till att någon hade råd - modern, fadern eller någon annan släkting/utomstående välgörare som ansåg priset överkomligt för att rädda moderns och/eller faderns goda rykte.
 
Kärnfrågan: var ska man börja nysta?
I första hand: Kontakta Stockholms stadsarkiv - lämnade modern en namnsedel, i Kungsholms församling eller till barnhuset?
I andra hand: Sök dopvittnet Daniel Garn?t i Stockholms mantalsregister runt 1861. Om han återfinns där, gå vidare till hfl och se om du finner Maria Charlotta Johansson i närheten. Varför fick gossen det högst ovanliga dopnamnet Thompson? Kan man finna någon Thom/Thompson i hfl? Man kan på detta sätt i bästa fall finna indicier på moderskap och eventuellt även faderskap - 100 procent säker kan man givetvis inte vara.    
 
Till eventuellt intresserade: se inlägg under Stockholm: Var ligger platsen? (19/10).