NULL Skriv ut sidan - Schagerström / Skagerström

Anbytarforum

Titel: Schagerström / Skagerström
Skrivet av: Thomas Ek skrivet 2006-05-17, 22:42
Chris!
Tack igen. Är det Clas Gustav Skagerstöm du menar? Eller Johan Robert Skagerström? CV har jag bara någon uppgift på att han var trädgårdsmästare. JR var också trädgårdsmästare och inflyttade till Hornstullsgatan 16-18 år 1878 - samma år som han dog, från Bro.
Denna man tror jag har en koppling med min mf anor som vid tiden hette Svan (Svahn) och också arbetade som trädgårdsmästare. De kom från Västra Ryd (idag Upplands Bro kommun). Min mormor, d.v.s. Jenny Schagerström gifte sig med en Svan (Svahn). Jag får lite vibbar av detta att familjerna ev. kan ha umgåtts under en lång tid. Eller så är det bara tillfälligheter...
Även den grenen - Svan - är också fylld med konstigheter, där man lätt hittar ättlingar flera hundra år tillbaka men där det är omöjligt att få svar på vad som hände på 1880-talet.
Min mfm - Ida Hermelina Cederholtz?s pappa har jag sökt på detta anbytarforum utan att få några napp. Inte ens Landsarkivet i Uppsala kunde hjälpa mig och då känner man sig nästan uppgiven. Cederholtz är tydligen ett namn som bara tre personer har haft. Min mf, mfm och mfmm... Det går inte att spåra någon annan....
Ida Hermelina (Persdotter)föddes i Kungs Husby (C)/ Norrgården den 16 september 1881...
- men det är en annan historia.
 
/ Thomas /