NULL Skriv ut sidan - Schagerström / Skagerström

Anbytarforum

Titel: Schagerström / Skagerström
Skrivet av: Thomas Ek skrivet 2006-05-17, 16:28
Tack Chris!
Mycket nytt som jag tror min mamma blir glad att höra. Du verkar ha tillgång till många register vilket jag önskar att jag hade...
En par frågor till bara. Jag vet inte om du kan svara på dessa eller om någon annan kan göra det...
Vart tar denna Knut Eberhard vägen? Finns han som utvandrad?
Anledningen till att jag frågar är ju det som sägs i mitt första inlägg.
Ingen vet om det är en skröna eller om det finns någon verklighet att KEJ stack till USA med Eugenias bästa väninna...
I dagsläget finns det ingen i släkten som kan svara på detta.
Att Harry Schagerström skulle vara oäkta har jag svårt att tänka. Han har alltid funnits med i släkten fram till sin död. Vad jag vet har det aldrig framkommit något annat. Men - va fasiken, min släkt är fylld med oäktingar å annat roligt ;>D
Däremot så fanns det ett barn född 1917 med efternamnet Johansson som jag inte vet vem det är. Inte ens min mor vet det. Den personen är för oss ett mysterium...  
Jenny, som var min mormor, pratade bara om Elsa och Harry. Hon berättade också om en lillebror som dog mycket ung, vilket då torde vara Knut.
Sen är det frågan om Johanna Dorothea Schagerström. Vem var hon gift med? Eller var hon gift någon gång? Blev Eugenia resultatat av ett litet kuttrasju månne? I så fall - vem är pappan till Eugenia?
Jag skulle kunna tänka mig att hon är född oäkta eftersom Johanna behåller sitt namn - Skagerström - som sedemera blir Schagerström.
För inte kan det väl vara så enkelt att Eugenias pappa var en äkta Schagerström? Vår gren - Skagerström startar i Egla i böjan av 1800-talet där Brännmästare Olof Olsson tar namnet Skagerström efter hemorten Skagershult.

Detta var dock bara en liten passus...

Mycket tack i alla fall för det som du och andra  har hjälpt mig med.

Med många hälsningar

Thomas