NULL Skriv ut sidan - Schagerström / Skagerström

Anbytarforum

Titel: Schagerström / Skagerström
Skrivet av: Thomas Ek skrivet 2006-05-16, 18:17
Hej!
Det är sjukt att man inte har mera koll på sina närmaste än vad man har. Det har visat sig vara lättare att hitta folk födda på 1700-talet än slutet av 1800-talet. Nu till mitt problem.
Jag söker min mmmf som var gift med Johanna Dorothea Skagerström f. 1850-03-20 i Stigtomta(D)samt min mmf som var gift med Eugenia Vilhelmina Schagerström född enligt uppgift,1880 i Uppsala. Jag har inte kunnat finna var i Uppsala trots ett idogt letande i de kyrkböcker som man kan gräva ur i det förträffliga Genline.  
Hon hade det dock - vad jag har förstått - det inte lätt under uppväxttiden. En stor del av hennes uppväxt har varit som inneboende hos släkt samt att mormodern, Ulrika Sofia Schagerström (född Jansdotter, 1820 i Björkvik) tog hand om henne. Bl.a hittar man de tu på adressen Blekholmen Södra N:o 9, Kungsholmens Rote 4 i SB1890.
Märkligt nog hittar man mamman Johanna Dorothea på en annan adress - Vinkelhaken N.o 2 Klara Rote 3, tillsammans med systern Augusta Josephina f. 1845 i Björkvik. Johanna Dorothea står som ogift med barn i familjen vid detta tillfälle.
I rotemansarkivet kan man kunna läsa att Eugenia Vilhelmina får flera barn. Jenny (mm), Elsa och Knut (som dör i späd ålder)- samtliga med efternamnet Schagerström. Dessutom finns där ett barn med efternamnet Johansson f.1917.
I familjen finns en vuxen man - Knut Eberhard Johansson som tycks försvinna. Vi vet inte ens om denna Knut Eberhard Johansson är pappa till samtliga barn. Jag vet att min mm (Jenny) har burit namnet Johansson men inte av vilken anledning. Inte ens om hon har varit gift innan hon fick namnet Svahn efter min mf. Tyvärr var ju detta ett känsligt ämne i början av förra seklet så inte ens min mor kan minnas att hon har hört några detaljer än att möjligen Knut Eberhard lämnade Eugenia med alla barn och flyttade till USA tillsammans med Eugenias bästa väninna...  
 
Så finns det någon som har möjlighet att hjälpa mig att fylla ut de luckor som jag har skulle jag bli mycket tacksam.
 
Med vänlig hälsning
 
Thomas Ek