NULL Skriv ut sidan - Sauer

Anbytarforum

Titel: Sauer
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2004-02-03, 05:47
Med hjälp av Gamla stan-skivan kan man reda ut släktförhållandena:
 
Hilda Karolina Sauer, f 23/10 1865 i Ladugårdslands (Hedvig Eleonora) förs, är uä dotter till Hilda Amanda Sauer, f 23/3 1835 i Adolf Fredrik.
 
De bor 1881-83 hos Hilda Amandas mor, snickaränkan Maria Birgitta Sauer, f Lundqvist 12/3 1806 i Dingtuna.
 
Alla tre flyttar 1883 till rote 9, Hedvig Eleonora.
 
Hilda Karolina Dahlberg/Sauer återkommer till Gamla stan 1894 och är då frånskild. 1896 flyttar hon till Maria förs på Söder och 1901 därifrån till rote 23, Kungsholms förs.
 
Vad gäller Carolina Maria Sauer, f 2/11 1837, så verkar det ju troligt att hon är Lina på fotot - såvida hon inte är identisk med den frånskilda Karolina Maria Julander (om flicknamn eller namn som gift framgår inte) som finns på Söderskivan. Hon är född just 2/11 1837, i Adolf Fredrik, och lever ännu 1909, då hon flyttar till rote 27, Kungsholm. År 1887 bor denna Karolina Maria och Maria Birgitta Sauer i samma fastighet i kv Pyramiden i Katarina förs.  
 
Å andra sidan tror jag inte att påskriften Givet 1865 till ett minne av min syster Lina Sauer till Hilda Sauer med nödvändighet ska tydas som att Lina var död. Om det var ovanstående Hilda som skrev detta år 1865 så var hon ingen liten flicka utan 30 år gammal, och den barnsliga handstilen förklaras av ovana vid pennan och därmed även ovana att formulera sig skriftligt. Den tänkta innebörden i anteckningen skulle kunna vara Givet 1865 av min syster Lina Sauer till mig, Hilda Sauer, (att bevara) som ett minne. (Ett fotografi var år 1865 en märkvärdig och värdefull sak - vanligt folk sprang inte till fotografen titt som tätt, de flesta inte alls. Ett foto var på den tiden verkligen något att bevara som ett minne, eftersom det ofta var det enda som togs på en person.)
 
Tolkningen av anteckningen är bara en teori. Men den är ganska bra .