NULL Skriv ut sidan - Hallgren, Ruth

Anbytarforum

Titel: Hallgren, Ruth
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2006-01-02, 22:18
När du torkat tårarna lite bättre  ser du nog att Hilda Charlotta var piga hos arrendator Bäckström i Väsby, Julita, 1890, enligt 'folkräkningen' detta år. Det innebär att hon (och dottern samt blivande maken) var bosatta där 31/12 1890, men när de inflyttat framgår inte. Elly Hildegard var ju född redan i januari och då kan modern ha bott någon annanstans. Hur det ligger till med detta får man gå till kyrkböckerna för att reda ut.  
 
Elly var (31/12) 1900 fosterbarn hos Forssell i Jakobsberg som tillhörde Näshulta församling. Samma sak där, när hon kom till Forssell bör finnas uppgift om i Näshultas husförhörslängd/inflyttningslängd.
 
Du kan inte ta för givet att kusken Andersson var far till Elly - att han och hustrun år 1900 inte hade tagit flickan till sig tyder kanske snarare på att Ellys fader var någon annan. De gifte sig för övrigt efter Ruth Augustas födelse - hon föddes på Södra BB i vars födelsebok bara den ogifta modern Hilda Charlotta Sandgren är noterad. Attest sändes därifrån till Jakob och Johannes fs och i födelseboken där har först bara modern skrivits in, som ogift, senare är detta överstruket och ändrat till 'hustru' och även makens/faderns namn förts in.
 
Julita födelsebok finns att låna på mikrokort från Svar - med detta kan du få hjälp på närmaste större bibliotek (som även har läsapparater). Du kan också skriva (mejl går bra) till landsarkivet i Uppsala och be om uppgifterna i födelseboken - se www.ra.se/ula  
 
Mina källor har jag ju uppgett - det är register på cd-skivor samt Stockholmsförsamlingarnas födelseböcker och de så kallade folkräkningarna som jag har tillgång till genom abonnemang hos Svar - se www.svar.ra.se  
 
Lycka till, det var roligt att kunna hjälpa dig en bit på väg.