NULL Skriv ut sidan - Cederholtz, Ida Hermelina

Anbytarforum

Titel: Cederholtz, Ida Hermelina
Skrivet av: Thomas Ek skrivet 2006-03-21, 23:42
Kan någon hjälpa mig om uppgifter om min mfm Ida Hermelina, f. 1881-09-18 i Kungs-Husby (C)som oäkta, och hennes mor, Kristina Lovisa Persdotter, f.1849-05-24 i Trehörna (E).  
1906-07-31 föds min mf Evert Ture Svan, då som Cederholtz men fick sedan när hans föräldrar gifte sig - namnet Svan.
Min mfm, Ida Hermelina, hette Cederholtz i efternamn då. Dessutom tror jag att även Kristina Lovisa hade tagit namnet Cederholtz, något märkligt, eftersom hon - vad jag vet - aldrig gifte sig.
Varken Kristina Lovisa eller Ida Hermelina hittar man i SB 1890. Någon senare CD har jag inte tillgång till.
Märkligt nog så verkar det bara vara dessa personer som har haft detta efternamn.  
Sista platsen jag har lyckats spåra dom till är Kungs Husby dit de återvänder efter det att Kristina Lovisa slutat sin andra eller tredje tjänsteperiod som piga hos Friherre Maximillian Hermelin på Thorsvi Gård (C) på 1880-talet.
Därefter är de som bortblåsta från jordens yta till 1906 då min mf föds.
Ingen i vår släkt har någonsin fått veta hur det kom sig att de tog namnet Cederholtz eller vem som var fader till Ida Hermelina.
Ett mysterium som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut.