NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2008
Skrivet av: Elisabet Tornberg skrivet 2007-12-23, 00:48
Hej Solveig!
 
Har läst dina inlägg flera gånger och har funderat på varifrån Johannes Bruhn kan ha kommit. Jag träffade ju också på en familj som inte fanns i Resteröd. (Se mitt inlägg 6/7 2006.) Det som slagit mig är att Resteröd ligger vid kusten. Kanske bodde dessa bortglömda på någon ö och inte kom till fastlandet så ofta? Har du letat i födelseböckerna åren runt 1798? Forshälla och Ljung för ibland gemensamma kyrkböcker, kan de stå något i födelseböckerna där? En annan sak som slog mig när jag läste hfl. i Resteröd var att där fanns flera soldater med korta namn bl.a. Gill. Kan Brun el. Bruhn varit ett knektnamn? Då kanske du kan hitta information via Bohusläns regemente? Annars är det väl bara att gå igenom hfl. någon regnig dag, sida för sida och se om du hittar familjen Bruhn. Det kan ju vara så att Johannes inte alls är född i Resteröd utan flyttat till Ljung därifrån och prästen bara förutsatte att han var född där. Detta fenomen har jag träffat på några gånger i min forskning och det ställer ju till det! Bara några funderingar och inget konkret alls, men lycka till i sökandet!
 
MVH
Elisabet Tornberg