NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-06
Skrivet av: Elisabet Tornberg skrivet 2006-07-06, 11:59
Hej!
Letar efter min fm:s mm Anna Christina Johansdotter. Hon ska vara född i Resteröd 1813 enligt hf längden i Ljung. När jag letat i födelselängden för 1813 hittar jag bara en Christina född på Änghagen. Fader: Johannes Eriksson. Moder:Anna Andersson. Familjen finns inte i hf längden under Änghagen, utan under Lilla Hofhult. Där anges dottern som Anna Christina. Troligen är det denna flicka jag letar efter.
 
En annan Anna Christina finns i födelseboken från år 1815. Det märkliga med detta är att denna flicka anges som född 1 maj, men är antecknad under oktober månad. Hon är född på Tången, fader Johannes Nilsson, moder Christina Larsdotter, men här finns inte familjen i hf. Däremot finns två av dopvittnena Andreas Eriksson och Helena Nilsdotter skrivna där.  
 
Vet någon hur det förhåller sig? Prästen vid denna tid verkar röra till det. Jag antar att jag får följa Anna Christina bakåt från Ljung, även om jag vet att det inte blir lätt, eftersom jag redan försökt. Det som också förvånar mig är hur människor kunde försvinna. Hade vissa präster befolkningen i huvudet, eller var de ointresserade av människorna i sin församling?