NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-05
Skrivet av: Göran Stenberg skrivet 2007-08-05, 01:20
Helene och Chris, stort tack för all energi och kunskap ni lagt ned på det här ärendet!! Ja pensionstillvaron måste nog sammankopplas med att fru Wretfors dör 1836. Enligt Hitta graven är hon gravsatt i samma grav som där maken gravsätts 1854, Amanda Charlotta själv 1847 samt handikappade Anders Theodor 1892. Svärsonen Carl Peter Ottonius övertar alltså graven och dottern Maria  Ottonius gravsätts där 1870 och han själv 1871. Den sista som gravläggs där är kyrkoherdefrun Andrietta Gnospelius, född Wretforss, år 1906.
Nu borde jag nog beställa fru Wretforss bouppteckning från 1836 och kontrollera hur Amanda Charlotta behandlas där, dvs. som makarnas gemensamma fosterdotter eller förbigången med tystnad. Steckzén nämner henne bara som fosterdotter till aktuarien Anders Lorentz Wretforss, nästan som om ytterligare uppgifter vore genanta eller som om hon dykt upp efter aktuariefruns död. (Om hon varit dotter till aktuariens bror borde väl denne ha nämnts?)
För övrigt har jag hängt upp mig på att Amanda själv föder sitt första barn Maria före äktenskapet. Givetvis har sådant alltid förekommit, men var det comme-il-faut i den här borgerliga eller småborgerliga miljön?
Det här är inte något storslaget ämne att spekulera över, men jag har foton av Maria (Mimmi) Ottonius och verser hon skrivit på violett papper innan hon dog så ung, vilket gör att det ändå känns angeläget för mig.
Många hälsningar från forskarkamraten Göran