NULL Skriv ut sidan - Stockholms Norra Begravningsplats

Anbytarforum

Titel: Stockholms Norra Begravningsplats
Skrivet av: Åke Tilander skrivet 2006-06-14, 17:31
Några felaktigheter har smugit sig in i det jag skriver ovan.
 
A. När det gäller den andra siffran i det mest moderna sättet att skriva gravnumren på t.ex. 22 1 04A 487 så representerar den inte vilken upplåtelse det handlar om, utan skötselområdet (oftast 1 eller 2).
 
B. Det går inte att göra som jag beskriver ovan att först söka på gravnummer för att sedan lista personerna gravsatta i denna grav. Man måste först söka på t.ex. namn och kan sedan använda funktionen Visa alla gravsatta i denna grav. Då visas enbart de som gravsatts under samma upplåtelseperiod, inte personer som gravsatts i samma grav vid tidigare eller senare upplåtelser.
 
C. För närvarande listas max 35 personer när man använder funktionen Visa alla gravsatta i denna grav, inte 150 som jag skriver ovan.
 
D. När det gäller beteckningssystem 2 ovan, det jag kallar gravnummer-systemet så känns den beteckningen inte riktigt korrekt. Det jag tror det handlade om är att familjegravar försåldes på längre eller kortare tid. Numren i detta fall är ett löpnummer system för dessa försålda gravar. Ett sorts system för avtalen alltså, som också fick beteckna gravarna.
 
När det gäller Kristians fråga kan man konstatera att t.ex. endast ett fåtal av de 175.000 personer som gravsatts på Norra begravningsplatsen mellan 1827-1920 går att hitta via hitta graven. Det beror på databasens historia, som inte är så lätt att beskriva. Generellt sett skulle man kunna säga att databasen i första hand innehåller aktuella gravsättningar, dvs personer som är gravsatta i gravar där upplåtelsen fortfarande är aktuell, eller varit aktuell under perioden sedan databasen började att upprättas.