NULL Skriv ut sidan - Stockholms Norra Begravningsplats

Anbytarforum

Titel: Stockholms Norra Begravningsplats
Skrivet av: Åke Tilander skrivet 2006-05-08, 16:10
Kristian. Det du frågar om borde vara en enkel rutinfårga för kyrkogårdsförvaltningen att svara på. På Norra begravningsplatsen finns tre (minst) nummersystem.
1. Det som kallades liknummer, som var ett löpnummer-system där den första person som gravsattes fick nummer 1 och upp till nr 99 999. Sedan började man om på A1, A2 och så vidare.
2. Gravnummer-systemet, som ditt gravnummer härrör ifrån.
3. Slutligen systemet med gravkvarter och gravnummer, som är det som är aktuellt idag.
 
Att översätta ett nummer enligt system 2 till system 3 borde vara rutin för kyrkogårdsförvaltningen.
 
Vill du försöka klara dig själv kan du kanske kika i boken:
 
Förteckning öfver enskilda grafvar på Stockholms stads norra och södra begrafningsplatser.  
Stockholm: Norstedt, 1913  
omfång:   [2], 313 s., 2 kartor
 
Där finns, om jag minns rätt finns kartor med de olika gravarnas nummer utsatta.
 
När det gäller den grav som diskuteras här så skulle man kunna säga att följande nummer är aktuella enligt de olika systemen:
 
1. Var och en av de 1 881 som gravsatts har sitt eget liknummer, dvs förmodligen inte de sist gravsatta, eftersom jag tror att man slutat använda liknumren.
 
2. Nr 4489 (Svenska eldbegängelsföreningens grav idag = Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund)
 
3. Kvarter 04A, gravnummer 487 eller ännu mer modernt: 22 1 04A 487, där 22 står för Norra begravningsplatsen och 1 för vilken upplåtelse det är fråga om. Första gången graven upplåts osv.
 
Att inte alla listas när du går in på funktionen Visa alla gravsatta i denna grav beror på en begränsning i systemet. Max 150 personer listas.  
 
Nej, du söker säkert inte på fel sätt i hittagraven, utan när det gäller Norra begravningsplatsen så finns i allmänhet bara gravar som fortfarande är upplåtna där. Från 1912 finns mycket få gravar som inte återanvänts. Däremot finns förstås själva platsen och graven kvar även om den upplåtits till annan person.
 
Helt klart är dock att den du söker inte är gravsatt i den grav som denna diskussion gäller.
 
Jag föreslår att du kontaktar kyrkogårdsförvaltningen igen och hoppas på bättre tur.