NULL Skriv ut sidan - Stockholms Norra Begravningsplats

Anbytarforum

Titel: Stockholms Norra Begravningsplats
Skrivet av: Åke Tilander skrivet 2004-10-25, 16:30
I upplagan från 1877 hittar jag följande apropå Norra Begravningsplatsen, som jag tror kan vara till stor hjälp för den som söker efter någon släktings grav i Stockholm:
 
Den 9 Juni 1827, eller Heliga Trefaldighetsaftonen, skedde derpå den högtidliga invigningen /.../ Begrafningsplatsen, som ursprungligen var afsedd för hufvudstadens samteliga församlingar, begagnades nu länge endast af Nikolai församling, och först år 1836 uppläts den äfven åt Clara. Sedermera hafva stadens alla församlingar erhållit tillstånd att derstädes jorda sina lik, med förbud derjemte att i egna kyrkogårdar nedsätta andra än efter sådana personer, som der i lifstiden egt inköpta grafvar. Sålunda började 1854 Hedvig Eleonora församling, 1863 Adolf Fredriks, 1865 Maria Magdalena, 1866 Ulrika Eleonora, samt Jakobs och Johannis jemte Katarina församlingar att här tillreda sina stilla fridshyddor. (min fetstil)
 
s. IVf. Förteckning öfver de, å hufvudstadens begrafningsplats utom Norrtull befintliga, inköpta grafställen, äfvensom uppgift å en del i dessa nedsatta aflidna personer m. m. Jemte plankarta öfver begrafningsplatsen. Stockholm 1877.
 
Det jag tycker är särskilt intressant är förbudet mot gravättningar på innerstadskyrkogårdarna (med vissa undantag) efter de i texten angivna åren. Jag vet inte hur strikt förbudet kom att tillämpas, men det förefaller ha tillämpats i stor utsträckning så vitt jag kan bedöma.