NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-24
Skrivet av: Are S. Gustavsen skrivet 2001-04-09, 17:04
Hei!
 
Jeg synes at denne utvekslingen av opplysninger har vært meget lærerik. Tydeligvis har vi sittet på hvert vårt hold med viktige opplysninger som nå later til å få ækt verdi ved å sammenholdes.
 
Om jeg forstår totaliteten av dette korrekt, så har vi med en Tosten Tormo(d)sson på Mällegården, som etter alt å dømme ser ut til å være en sønn av Tormo Svensson på samme gård 1602-1613. Har man nok opplysninger om Tostens jordegods til å kunne tro at Anne Trondsdotter kan ha vært hans mor?
 
Jeg er også spent på om det kan finnes utrykte diplomer fra siste halvdel av 1500-tallet som kan gi oss flere opplysninger om Tormo Svenssons opphav.
 
Slik jeg ser det, er det en _viss_ mulighet for at denne slekten på Mällegården, kan ha en slektsmessig forbindelse til den lavadelige slekten Tordenstjerne ved Drammen. Dette da denne slekten _ser ut til_ å ha sammenfallende jordegods i både Mällegården og Mosstorp. Nå vet jeg ikke hvor langt tilbake man kan følge parten i Mosstorp (den som går til Tostens datter i 1680), men kanskje annet av denne slektens jordegods kan gi oss viktige spor.
 
Selv om jordebøkene fra 1615 ikke er bevart for halve Näsinge og hele Lommeland, så er det vel en viss mulighet for at Stattholderskabets jordebøger 1624-26 kan være det. Og hva med skattematrikkelen 1647, har den vært undersøkt for Båhuslän. Om dette ikke har vært undersøkt, så kan jeg ta en titt neste gang jeg skal på arkivet (slutten av denne måned).   
 
 
med vennlig hilsen Are