NULL Skriv ut sidan - Förkortningar

Anbytarforum

Titel: Förkortningar
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2003-08-09, 11:18
Hej Lotta,
eftersom ingen mera kunnig hittills svarat dig gör jag ett försök. Du anger ju inte närmare i vilket sammanhang/vilken kolumn dessa noteringar finns, men jag skulle tro att ok står för okänd (moder och/eller fader).
 
Vad gäller cach får det bli en verkligt vild gissning. Cachet är ett gammalt franskt ord för sigill - lettre de cachet betyder ett med sigill förslutet brev. Ogifta mödrar hade enligt lag rätt att föda sina barn anonymt (hemlig förlossning), men i ett tillägg i barnmorskereglementet 1856 sades att
bör Barnmorskan för öfrigt råda qwinnan att uppteckna sitt namn och hemwist å ett papper, hwilket, af henne försegladt, förelägges den prest, för hwilken hon ofördröjligen skall förlossningen anmäla.
 
Min vilda gissning är alltså att cach står för att det finns ett sådant brev, på svenska vanligtvis kallat namnsedel, hos barnhuset eller i församlingen där barnet föddes.
 
Men gissningar är du inte hjälpt av, så du bör ringa Stockholms stadsarkivs kunniga arkivarier och fråga: 08-508 283 03.
 
Mvh/Maud