NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 februari, 2016

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 februari, 2016
Skrivet av: Tommy Tengkvist skrivet 2016-01-24, 10:33
Jag behöver hjälp med 19.02.1905 Karl Wiggo Amnadus Blomberg. Hans moder är Amanda Olivia Blomberg, född i Katrineberg, Mörlunda (H) 20.03.1879. I dödboken står som jag sett för första gången hennes förnamn som Ingeborg Amanda Olivia.
Hon flyttade från Mörlunda enligt kyrkoboken 17.03.1904 till Stockholm, okänd församling.  
I SCB, förteckning CK7219 står det nu att Karl Wiggo Amandus är född i Maria, Sthlm. Han finns inte i födelseboken för Maria. Jag hittar dock Karl Wiggo Amandus Blomberg i födelseboken för Mörlunda. Det finns notering att han fötts och blivit döpt 21.02.1905 i Maria Magdalena Sthlm enl notis i avis. Ancestrys bok och Arkiv Digitals sidor ser inte ut på samma vis och nu uppstår frågan om varför finns han i Mörlundas bok om han är född i Sthlm och varför finns han inte i Maria Magdalena.
Fader är okänd.
När Amanda Olivia dör 21.07.1926 står det i Dödboken att hon bodde på Lindevägen 18 i Enskede.
Jag har sökt efter uppgifter från båda men hittar absolut inget. Vad jag vet så lämnades Karl Wiggo Amandus bort,, kanske en adoption. Han har bott i Persnäs på Öland. Det enda jag vet om detta är ett namn som sätts i samband med Öland och det är Berglund.
Karl Wiggo Amandus Blomberg kommer så småningom till Hultsfred (H) där han gifter sig med Lisa Gunborg Viola Ljungberg, 31.05.1907.
Hur letar man fram i Sthlm bland alla dessa församlingar och människor historien om de båda, vart de bott och vad som hänt dem under åren. Jag saknar förmåga att själv hitta något trots ett stort sökande i böckerna.