NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2015-09-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2015-09-27
Skrivet av: Johan Håkanson-Lindberg skrivet 2015-08-25, 19:38
En Karl Karlsson, boende hos sin far och styvmor i Södertälje stadsförsamling, avflyttade 24 november 1843 till Stockholm. Han nämns inte då bouppteckningen efter fadern upprättades 1857, och var då sannolikt död utan levande arvingar, men om han överhuvudtaget gifte sig eller fick barn, som dog unga, vet jag inte.
 
Vilken källa bör jag använda mig av för att ta reda på i vilken av stadens församlingar han vidare kan sökas utan att behöva gå igenom inflyttningslängderna för varje församling i Stockholm? Min erfarenhet av släkt- och personforskning i dessa församlingar omfattar nästan bara 1900-talet.
 
Även en bror, Johannes Karlsson, vilken tidigare bodde i Alviken i Lovö socken, avflyttade »h. 36», vilket väl skall tolkas som hösten 1836, till Stockholm. Inte heller i detta fall har jag något att gå efter, annat än att inte heller han nämns i sin fars bouppteckning.
 
Om någon välvillig människa skulle vilja kasta ljus över dessa frågor, så vore jag, med mina begränsade kunskaper, mycket tacksam.