NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2015-08-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2015-08-02
Skrivet av: Kaj Nylén skrivet 2015-07-29, 16:41
Underbart Åke! Visst är det han. Förutom att du löst mysteriet med den försvunne Anders Eriksson har du lyckats räta ut ett annat frågetecken. Anders yngre halvbror Johannes fick en dotter Alma som utvandrade till USA 1907. Hon tog sig där namnet Beckman. Stugan där Anders (och Alma) växte upp, i Bäckabrona under Gudmundsboderna, kallades Beckmans enligt samtal med äldsten på gården Gudmundsboderna idag. Han visste dock inte varför. Stugan finns ej kvar längre. Jag har undrat över varför stället kallades Beckmans. Johannes bodde kvar i stugan till sin död 1916 men kallades aldrig Beckman i något offentligt sammanhang vad jag har sett. Men kanske har de inofficiellt kallat sig Beckmans sedan en bra bit tillbaka i tiden. Detta är första gången ser någon använda namnet i de svenska rullorna. Stort tack för att du hittade Anders åt mig! Tack även till Stefan Ternvald som skickat mig kompletterande uppgifter om ställena Anders levde på från 1854 fram till sin död 1906. Nu har jag även data på 5 barn att forska vidare på! MvH Kaj