NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-08-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-08-14
Skrivet av: Barbara Wall skrivet 2014-07-30, 22:28
Wow! Stort tack, Agneta och Maud!  
Lorentzs liv i Ås (Svaneholm, Enet - därav Enkvist), Torskinge Norregård och Kållerstad Bredgård, Stallsgärdet har jag bra koll på, men jag förstod inte att man kunde vara skriven på en ort där man inte vistades. Alltså får jag försöka kolla anstalter i Stockholm - fängelsestraff hade jag inte tidigare räknat med!  
 
Födelseuppgiftern som du skrivit Agneta är ju helt korrekta, jag slarvade när jag skrev inlägget! Första hustrun anmälde honom som far till sitt barn innan brottet begicks - det barnet föddes redan 5 maj 1867, då var Lorentz bara 17 medan Johanna var 25. Hon dog i barnsäng efter sitt andra (döfödda) barn, och han gifte sig nio månader senare med sin andra fru. Fyra månader därefter kom min morfar. Tillsammans fick de sju barn innan han stack till Amerika (Jamestown, Virginia) med min morfar, som då var 15 år. Morfar arbetade på sågverk i West Virginia, men jag vet inte var Lorentz tog vägen, har jag försökt hitta honom men förgäves. Enligt rykten i familjen bildade han en familj någonstans i USA också (olika förslag på var), men det har jag inga belägg för. När Lorentz var gammal och sjuklig bad han att få komma tillbaka till hustrun, som tog emot honom. Han levde sina sista fem år i Kållerstad, och en dotter skötte honom den sista tiden. Flera av barnen emigrerade till USA, inkl en flicka som försvann spårlöst. Efter många års resultatlösa efterforskningar dödförklarades hon i Sverige.
 
Jag är nyfiken på hur man ta reda på exakt vad hans brott var, och tack Maud för tydning av domstolens namn! Enligt familjesägen gällde det bröd för familjen, men det kan knappast stämma, i synnerhet om det hände i Stockholm. Inte att undra på att inga av fruarnas föräldrar var särskilt glada över giftemålen...
 
Den här morfarsfar har alltid fascinerat oss. Det känns viktigt att få redan på sanningar och inte bara rykten.  
Tack igen! Barbara